Kalček

×

Registracija

Podatki profila

Prijavni podatki

ali prijava

Ime je obvezno!
Priimek je obvezen!
Neveljavno ime!
Neveljaven priimek!
Napačen e-mail!
E-mail je obvezen!
Ta e-mail je že v uporabi!
Vpišite geslo!
Neveljavno geslo!
Prosim vnesite 6 ali več znakov!
Prosim vnesite 16 ali manj znakov!
Gesli se ne ujemata!
Prosim sprejmite pogoje uporabe!
E-mail ali geslo je napačno!

Zdrava prehrana

 

Kaj je zdrava prehrana - nekoč in danes?

Zdrava prehrana za mnoge predstavlja hrano, ki preprečuje nastajanje bolezni ali zmanjšuje možnosti nastanka različnih obolenj. Toda to, kar se konkretno razume pod pojmom "zdrava hrana", je zelo spremenljivo in v različnih zgodovinskih obdobjih predstavlja različne vzorce prehranjevanja, živila in diete. Kakšna je torej danes zdrava ali pravilna prehrana?

 

Spremenljivost koncepta zdrave prehrane

Zagotovo se še spomnite piramide zdrave prehrane, ki so nam jo kazali v šolah. Ta naj bi predstavljala idealen način prehranjevanja, pri čemer naj bi največji delež v naši prehrani predstavljali kruh, žita in testenine, tem naj bi sledila sadje in zelenjava, v nekoliko manjših količinah naj bi uživali še mlečne in mesne izdelke, vrh piramide pa je bil rezerviran za olja, maščobe in slaščice. Takšna piramida temelji na predpostavki, da naša telesa potrebujejo veliko ogljikovih hidratov (žita) za energijo, nekaj vitaminov in mineralov (sadja in zelenjave) ter beljakovine (mlečne izdelke in meso) za normalno delovanje naših mišic. Maščobe so v tej piramidi le "nujno zlo" in se jim ne moremo izogniti, a jih v resnici niti ne potrebujemo (so le dodaten vir energije).

Z urbanizacijo, individualizacijo življenjskih stilov in spremembami v proizvodnji hrane (na primer gensko spremenjena hrana) se je spreminjal tudi koncept zdrave prehrane in zdravega prehranjevanja. Razvili so se alternativni vzorci prehranjevanja, med katerimi so najbolj pogosti vegetarijanstvo, veganstvo in presnojedstvo, nutricionisti in drugi strokovnjaki pa so morali na podlagi raziskav poseči tudi v staro piramido zdrave prehrane.

 

Stara piramida zdrave prehrane

zdrava-prehrana1

 

Namen zdrave prehrane

Zdrava hrana manjša tveganje za nastanek bolezni, toda Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) kot "zdravo prehrano" izpostavlja tisto, ki preprečuje nastanek le nekaterih, tako imenovanih sodobnih bolezni, kot so: debelost, diabetes, srčne bolezni, povišan krvni tlak in rak. Zato svetujejo, da:

  •        zaužijemo le toliko kalorij, kot jih porabimo;
  •        povečamo količino rastlinskih živil (sadje, zelenjava, oreščki, polnozrnata žita) v naši prehrani;
  •        omejimo vnos maščob, še posebej nasičenih;
  •        nadomestimo beli sladkor z nerafiniranim sladkorjem;
  •        zmanjšamo količino soli v prehrani.

Četudi WHO tega posebej ne izpostavi, moramo na tem mestu poudariti: privoščite svojemu telesu le biološko in ekološko pridelano hrano in izogibajte se gensko spremenjenim organizmom. Prav ti bodo lahko v prihodnosti tudi za WHO predstavljali glavni vir bolezni.

 

Zdrava prehrana danes

Danes seveda še vedno potrebujemo ogljikove hidrate, beljakovine in maščobe, toda viri in razmerja med omenjenimi hranilnimi snovmi so drugačni kot nekoč. Kako torej sestaviti krožnik zdrave prehrane? Strokovnjaki iz univerze Harvard svetujejo naslednje:

  1.     polovica zdravega krožnika mora biti sestavljena iz sadja in zelenjave (pri tem se ne upošteva krompir). Izberite čim bolj pisano in ekološko sadje in zelenjavo;
  2.     četrtina krožnika mora biti namenjena polnozrnatim žitom. Danes žita niso pomembna le zaradi energije, temveč tudi zaradi vlaknin in uravnavanja sladkorja v krvi;
  3.     preostala četrtina krožnika je namenjena beljakovinam. A ne katerim koli, temveč zdravim beljakovinam: ribam, ki so bogate z omega-3 maščobnimi kislinami, belemu mesu ali pa ekološko pridelanim soji, fižolu in drugim stročnicam, ki so bogate z beljakovinami.

zdrava-prehrana2

 

Nekaj nasvetov

Pri pripravi hrane je treba uporabljati zdrava ekološka olja (na primer olivno olje).

Maščoba ni nujno slaba, nenasičene maščobne kisline namreč pomembno prispevajo k ohranjanju našega zdravja. Odpovedati pa se je treba dodatnim maščobam živalskega izvora.

Sestavni del zdrave prehrane pa je tudi zdrava pijača: piti je treba veliko vode, razvajamo pa se lahko s čajem ali kavo (čim manj, še bolje pa nič sladkorja). Prav tako  je priporočljivo piti čim manj sladkanih sokov.

Mleko in mlečne izdelke živalskega izvora lahko čim bolj omejiti, saj lahko kalcij danes dobimo tudi v drugih izdelkih. Del zdravega načina življenja pa je tudi gibanje.

Bodite aktivni, jejte zdravo ekološko hrano v primernih kombinacijah ter ostanite zdravi in mladi!

Vezane vsebine

Moja košarica

V košarici še nimate artiklov

Ta stran uporablja piškotke. Z nadaljnim brskanjem po strani, se strinjate z našo uporabo piškotkov. Pogoji poslovanja.
x