Kalček

×

Registracija

Podatki profila

Prijavni podatki

ali prijava

Ime je obvezno!
Priimek je obvezen!
Neveljavno ime!
Neveljaven priimek!
Napačen e-mail!
E-mail je obvezen!
Ta e-mail je že v uporabi!
Vpišite geslo!
Neveljavno geslo!
Prosim vnesite 6 ali več znakov!
Prosim vnesite 16 ali manj znakov!
Gesli se ne ujemata!
Prosim sprejmite pogoje uporabe!
E-mail ali geslo je napačno!

Feelgood prehranski trojček BMV in vloga beljakovin v prehrani

Dovolj beljakovin, da si telo uspešno opomore in vztrajno napreduje, toliko maščob kolikor je potrebno, da smo siti in polni energije, ter vlaknine ali - povedano drugače – najboljše iz rastlinskega sveta. To je Feelgood BMV, osnova za vsak obrok v dnevu in prijazen prehranski smernik, kjer B predstavlja beljakovine, M maščobe in V vlaknine.

vloga-beljakovin-v-prehrani-zdrava-prehrana1

 

Rekli boste: v redu, teorija je jasna. Ampak: kaj naj torej jemo?

 

V uporabnem jeziku beljakovinam rečemo: jajca, divje in mastne ribe (sardinepacifiški losos), meso pašne reje z vso pripadajočo okusno maščobo in sirotka v prahu izvrstne kvalitete.

Maščobe pomenijo: ghee maslokokosavokadooljčno olje in olive, jajčni rumenjak, makadamije, lešniki, mandlji.

Najboljši iz rastlinskega sveta pa so: brokoli, špinača, blitva, beluši, vse »zelenje« pravzaprav in ostalo, kar raste ali v gozdu (mislim na jagodičje, ne mušnice) ali na vrtu bližnje ženice.

 

Načelo je torej enostavno: najpogosteje jemo trikrat (normalno) ali dvakrat (kraljevsko) na dan in vsakič si postrežemo s primerno količino B(eljakovin), M(aščob) in V(laknin), dokler nismo zadovoljni.

vloga-beljakovin-v-prehrani-zdrava-prehrana2

 

 

Začnimo kar pri prvem delu našega Feelgood trojčka: B kot beljakovine

 

Beseda beljakovina (protein) izhaja iz stare grščine in jo lahko opišemo s sopomenkami primarno, glavno ali vodilno. Imajo ključno vlogo v naši prehrani in postavljajo temelje našemu zdravju, saj so eno izmed treh makrohranil v naši prehrani - poleg ogljikovih hidratov in maščob, o katerih bomo več napisali v naslednjih prispevkih.

 

Najkvalitetnejše beljakovine so živalskega izvora – meso, ribe in izdelki živalskega izvora, od jajc, mlečnih izdelkov do sirotke v prahu. Med beljakovinami rastlinskega izvora pa imajo častno mesto kvinoja in stročnice – fižol, bob, grah, leča in čičerika.

Beljakovine delimo na popolne in nepopolne, glede na ponudbo aminokislin posameznega živila. Za lažje razumevanje si predstavljajte beljakovine kot hišo, aminokisline pa kot opeke iz katerih je hiša zgrajena. Opeke lahko opredelimo kot nujne (esencialne), se pravi tiste, brez katerih naša hiša ne stoji prav dolgo pokonci in ostale, ne tako nujne (neesencialne), brez katerih še nekako zmoremo (jih je telo sposobno proizvesti samo).

vloga-beljakovin-v-prehrani-zdrava-prehrana3

 

Biološka vrednost v grobem opredeljuje razmerje med izkoristljivo in skupno količino prebavljenih in absorbiranih beljakovin – najvišjo si lastijo cela jajca, sirotka v prahu, meso, ribe in mlečni izdelki. Ta živila so v tem smislu popolna in v kar največji meri uporabljena za podporo različnim vrstam beljakovin in njihovim specifičnim vlogam pri rasti, obnovi in pravzaprav vsakem opravilu naših celic.

 

Nepogrešljiva vloga beljakovin v prehrani in ključen pomen za optimalno delovanje organizma sta do sedaj jasna. Kar pa ni tako nedvoumno, so viri beljakovin v prehrani, predvsem njihova neoporečnost.

Ko pri Feelgood govorimo o hrani, vedno velja enostavno pravilo ali kar Feelgood zakon:

hrana je lahko zdrava toliko, kolikor je bil zdrav vir njene hrane.

 

Naposled spregovorimo še o količinah beljakovin, potrebnih v dnevni prehrani. V približku ocenjujem razpon med 1,5 in 2 grama na kilogram telesne teže kot zadostno količino beljakovin v dnevu. Poleg življenjskega sloga in specifičnih potreb je enako pomembno upoštevati tudi izbrana živila. Kot smo že poudarili, so živalski viri beljakovin vrednejši, lažje in bolje izkoristljivi, zaradi česar jih je potrebno zaužiti manj manj. Za pretežno rastlinsko hrano velja obratno – slabšo kakovost je potrebno kompenzirati z večjo količino.

 

Podrobnejše branje o vlogi beljakovin v prehrani in različnih virih beljakovin ter priporočenih živilih vam ponujamo na povezavi http://www.feel-good.si/blog/2014/01/06/beljakovine/.

 

Prihodnjič pa vam bomo podrobenje predstavili drugega člana iz trojčka Feelgood BMV: V kot vlaknine.

 

Mario Sambolec

Ustanovitelj blagovne znamke Feelgood in vodja Feelgood vadbeno-izobraževalnega Centra, strokovnjak na področju prehrane in trener z licencama NSCA – CSCS (Certified Strength and Conditioning Specialist) in FZS (Fitnes Zveza Slovenije).

Feelgood je edinstvena, mlada in strastna organizacija, posvečena izboljšanju in razvoju zdravja, dobrega počutja ter telesnih zmožnosti naših članov. Naš cilj je zagotoviti varno, učinkovito in osebi prilagojeno obliko vadbe, brez predsodkov učiti o pomenu prehrane ter pri obojem upoštevati individualne značilnosti. Voditi želimo z vzgledom in bodriti druge k sprejemanju pravih odločitev na svoji poti do dolgoročnih rezultatov.Feelgood, evolucija dobrega počutja. www.feel-good.si.

Morda vas bodo zanimali informativni članki:

 

Enajst zelenih živil za energijo in dobro zdravje

PREHRANA ZA VZDRŽLJIVOSTNE ŠPORTE
Feelgood prehranski trojček BMV in vloga vlaknin v prehrani
Preberite še te zanimive recepte:

Vegansko kokosovo maslo

KVINOJINA SOLATA NA ŽARU

HITRA MEHIŠKA JUHA

Proteinske ploščice

Moja košarica

V košarici še nimate artiklov

Ta stran uporablja piškotke. Z nadaljnim brskanjem po strani, se strinjate z našo uporabo piškotkov. Pogoji poslovanja.
x