Kalček

×

Registracija

Podatki profila

Prijavni podatki

ali prijava

Ime je obvezno!
Priimek je obvezen!
Neveljavno ime!
Neveljaven priimek!
Napačen e-mail!
E-mail je obvezen!
Ta e-mail je že v uporabi!
Vpišite geslo!
Neveljavno geslo!
Prosim vnesite 6 ali več znakov!
Prosim vnesite 16 ali manj znakov!
Gesli se ne ujemata!
Prosim sprejmite pogoje uporabe!
E-mail ali geslo je napačno!

Vitamin B12 in pomen vitamina B12 za zdravje

Viri vitamina B12

vitamin-b12-viri-vitamina-b12

Kako živali dobijo dovolj vitamina B12

Vitamin B12 je proizveden s pomočjo anaerobnih bakterij, mikroorganizmov, ki uspevajo v okolju brez prisotnosti kisika. Te bakterije so prisotne v črevesju različnih živali, tudi ljudi, in proizvajajo vitamin B12, ki ga potem telo lahko absorbira v krvotok.

Prežvekovalci – rastlinojede živali vitamin B12 dobijo z absorpcijo tega iz prebavila, kjer nastaja zaradi prisotnosti anaerobnih črevesnih bakterij.

 

Veliko živali je tudi koprofagov, kar pomeni, da uživajo svoje iztrebke. Na ta način zaužijejo vitamin B12, ki je prisoten v iztrebkih. Črevesne bakterije proizvedejo vitamin B12, ta se z iztrebkom izloči iz telesa, nato pa ga živali zaužijejo in dobijo ta vitamin.

 

Tudi hrana, ki je »kontaminirana« z ustreznimi bakterijami, po zaužitju lahko predstavlja vir vitamina B12.

Vsejede in mesojede živali dobijo vitamin B12 z uživanjem živalske hrane.

 

Kako dobiti dovolj vitamina B12

 

Ljudje nismo koprofagi J. Zaradi prevelike higiene smo še dodatno izpostavljeni pomanjkanju vitamina B12.

Vse več je tudi ljudi, ki ne uživajo živalskih izdelkov, in prav ti ljudje imajo velike težave z zaužitjem dovolj velike količine vitamina B12. Redke rastline in nekatera fermentirana živila vsebujejo zelo majhne količine tega vitamina.

V sodobnem svetu je vir vitamina B12 lahko hrana, ki je z njim obogatena (žita za zajtrk, rastlinsko mleko itd.). V primeru omejevanja vnosa živalskih izdelkov v telo je priporočljivo, da ti ljudje razmislijo o uporabi prehranskih dopolnil, saj je na drug način pravzaprav nemogoče zadostiti potrebam telesa po tem vitaminu.

 

Viri vitamina B12

 

 

 

Vitamin B12 je prisoten v hrani živalskega izvora. Najboljši živalski viri so meso, jajca, siri in morska hrana (ribe, ostrige). Zaradi prisotnosti bakterij, ki ga proizvajajo, se pojavlja tudi v rastlinski hrani, vendar so količine tako nizke, da te hrane ne moremo šteti med vire tega vitamina.

 

Nekaj malega je tega vitamina lahko prisotnega v fermentirani hrani (sojina omaka, tempe, kislo zelje itd.). Prisoten je lahko tudi v nekaterih algah (klorela), cianobakterijah (spirulina) in gobah.

 

 

Tabela 1: Živila z visoko vsebnostjo vitamina B12

 

Živilo (vir vitamina B12) Vsebnost na 100 g (% zadovoljitve dnevnih potreb)
Školjke (vrednosti variirajo) 98,9 ug* (1648 %)
Goveja jetra 83,1 ug (1386 %)
Ribe (skuša) 19,0 ug (317 %)
Rakovice 11,5 ug (192 %)
Govedina 6,0 ug (100 %)
Mleko 0,5 ug (8 %)
Sir 3,3 ug (56 %)
Jajčni rumenjak 2,0 ug (33 %)

*ug – mikrogram

Priporočen dnevni vnos vitamina B12

Priporočen dnevni vnos tega vitamina v telo je za odraslo osebo 1,5–3 ug.

 

Hipervitaminoza

Hipervitaminoze so redke, saj se previsoke koncentracije zaužitega vitamina B12, ki so lahko posledica uživanja velikih količin prehranskih dopolnil, prek ledvic izločijo iz telesa.

 

Testiranje vsebnosti vitamina B12 v telesu

S krvnimi analizami lahko preverimo vsebnost vitamina B12 v našem telesu. Ljudje, ki uživajo zgolj rastlinsko hrano, bi morali vsakih nekaj let preveriti vsebnost tega vitamina v telesu, še posebej če ne uživajo nobenih prehranskih dopolnil. Priporočljivo je preveriti tudi vsebnost metilmalonske kisline, ki nakazuje količino aktivnega vitamina B12 v našem telesu.

 

Opozorili

 

Ob uživanju vitamina B12 v obliki prehranskega dopolnila je nujno treba poskrbeti, da se v večjih količinah uživa tudi folna kislina, saj sta vitamina med seboj kompetitivna (presežek enega vitamina lahko povzroči pomanjkanje drugega).

Uživanju vitamina B12 v obliki prehranskih dopolnil bi se morali izogibati le bolniki z dedno očesno boleznijo, imenovano Leberjeva bolezen (gre za mutacijo na mitohondrijski DNA, ki privede do okvare živcev).

 

Na pomanjkanje vitamina B12 bi morali biti še posebej pozorni nosečnice, doječe matere in starši, ki otroke vzgajajo v omejevanju uživanja živalskih izdelkov.

 

Anže Rogelj

 

Preberite tudi

Simptomi pomanjkanja vitamina B12

Pomen vitamina B12 –za zdravje

 

 

Prirejeno po:

http://www.forhealthbenefits.com/need-vitamin-b12-benefits-sources-functions

http://nutritionstudies.org/12-questions-answered-regarding-vitamin-b12/#.VT29WyHtmko

http://www.health.harvard.edu/vitamins-and-supplements/getting-enough-vitamin-b12?utm_source=facebook&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=041915kr1&utm_content=p

https://www.med-ed.virginia.edu/courses/path/innes/rcd/mega.cfm

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/564321

http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/vitamin-b12/background/hrb-20060243

http://www.healthaliciousness.com/articles/foods-high-in-vitamin-B12.php

Moja košarica

V košarici še nimate artiklov

Ta stran uporablja piškotke. Z nadaljnim brskanjem po strani, se strinjate z našo uporabo piškotkov. Pogoji poslovanja.
x