Kalček

×

Registracija

Podatki profila

Prijavni podatki

ali prijava

Ime je obvezno!
Priimek je obvezen!
Neveljavno ime!
Neveljaven priimek!
Napačen e-mail!
E-mail je obvezen!
Ta e-mail je že v uporabi!
Vpišite geslo!
Neveljavno geslo!
Prosim vnesite 6 ali več znakov!
Prosim vnesite 16 ali manj znakov!
Gesli se ne ujemata!
Prosim sprejmite pogoje uporabe!
E-mail ali geslo je napačno!

Zakaj se izogniti uporabi nekakovostnih rastlinskih olj

 

rastlinska-olja-nekakovostna-kakovostna-pasti-groznje-predn1

V nadaljevanju je predstavljenih enajst razlogov, zakaj se izogniti uporabi nekakovostnih rastlinskih olj.

 

 

  1.     Večina rastlinskih olj je zelo bogata z maščobnimi kislinami omega 6.

 

Maščobne kisline omega 6 so zelo pomembne za ohranjanje našega zdravja. Gre za maščobe, ki jih naše telo ne zmore sintetizirati samo, zato jih moramo nujno zaužiti s hrano. Problem pa nastane, če zaužijemo preveliko količino maščobnih kislin omega 6 in premalo maščobnih kislin omega 3. Pri tem pride v telesu do neravnovesja, ki vodi do povečanja vnetnih stanj in razvoja številnih bolezni, povezanih z debelostjo, vnetji, imunskim sistemom in strjevanjem krvi. Prav zato je ključnega pomena, da poznamo sestavo različnih rastlinskih olj, da v svoji prehrani uporabljamo različna olja in ne samo enega ter da uporabljamo kakovostna olja, ki niso bila izpostavljena kemičnim postopkom (hidrogeniranje, rafiniranje) in previsokim temperaturam.

Olja, ki jih večina ljudi trenutno uporablja v prehrani, vsebujejo izredno velike količine maščobnih kislin omega 6. Med ta olja uvrščamo sončnično, koruzno in sojino olje. Ta olja so glavni razlog, zakaj imamo sodobni ljudje razmerje vnosa med maščobnimi kislinami omega 3 in omega 6 višje od 16 : 1. Po priporočilih EFSE bi ta vrednost morala znašati okrog 4,5 : 1 v korist maščobnih kislin omega 6.

 

  1.     Prevelika količina polinenasičenih maščobnih kislin v prehrani vodi do povečanja oksidativnega stresa v organizmu.

 

Maščobe so veliko več kot le energija našemu telesu. Imajo številne pomembne biološke vloge in aktivnosti, prav tako pa so ključne komponente membran vsake telesne celice. Vrsta maščobe v naši prehrani tako vpliva na zgradbo membran naših telesnih celic ter vpliva na delovanje celic, tkiv in celotnega organizma.

rastlinska-olja-nekakovostna-kakovostna-pasti-groznje-predn2

 

Slika prikazuje soodvisno povezanost med vnosom maščobe v telo in kompozicijo maščobe v našem telesu. Lahko bi rekli: »Kar zaužijemo, to postanemo.«

 

Prevelika količina polinenasičenih maščobnih kislin, predvsem omega 6, v telesu vodi do povečanja teh maščob v membranah celic, to pa nato poveča oksidativni stres v našem telesu. Ključno je, da v svojo prehrano uvrstimo dovolj kakovostnih in zdravih maščobnih kislin omega 3 ter olja, ki vsebujejo stabilnejše in zdravju koristnejše mononasičene maščobne kisline ter srednje- in kratkoverižne maščobne kisline.

Makadamijino, lešnikovo, avokadovo in olivno olje vsebujejo veliko mononasičenih maščobnih kislin, medtem ko kokosovo olje, maslo in ghee maslo predstavljajo zelo dober vir kratko- in srednjeverižnih maščobnih kislin.

 

 

  1.     Uživanje velike količine linolne kisline poveča oksidativni stres v organizmu in prispeva k nepravilnemu delovanju žilnega endotela.

 

Polinenasičene maščobne kisline, kakršna je linolna kislina (omega 6), ki ima dve ali več dvojnih vezi v svoji kemijski zgradbi, so zelo občutljive na oksidacijo, ki jo povzročajo visoke temperature, sevanja in kisik. V telesu zaradi celičnega dihanja stalno potekajo procesi oksidacije in preveliko uživanje nenasičenih maščobnih kislin vodi do povečanega oksidativnega stresa, zato telo potrebuje večje zaloge antioksidantov, s katerimi se brani pred poškodbami.

V kontrolirani študiji so pri ljudeh po štirih tednih uživanja velike količine sončničnega olja, ki je zelo bogato z maščobnimi kislinami omega 6, ugotovili povečano raven markerjev oksidativnega stresa v krvi, poleg tega pa je količina dušikovega oksida upadla. Dušikov oksid deluje kot žilni relaksant, torej izboljšuje pretok krvi po krvožilnem sistemu, znižuje krvni tlak in deluje kot sporočilna molekula (sekundarni prenašalec). Padec dušikovega oksida pa kaže, da je prišlo do nepravilnega delovanja žilnega endotela, saj se dušikov oksid tvori prav v žilnem endotelu. Raziskava je tudi dokazala, da prevelik vnos linolne kisline z rastlinskimi olji vodi do procesov, ki spodbujajo vnetna stanja v organizmu in vodijo do nastanka številnih bolezni.

 

 

  1.     Nekakovostna rastlinska olja znižujejo vrednost LDL-holesterola, a vplivajo tudi na raven HDL-holesterola.

 

Lipoproteini nizke gostote, kamor uvrščamo »slabi« oziroma LDL-holesterol, so eden izmed markerjev, s katerim preverjamo dovzetnost ljudi za razvoj srčno-žilnih bolezni. Ugotovljeno je, da linolna kislina (omega 6) v primerni količini učinkovito znižuje LDL- in celokupni holesterol ter trigliceride v krvi. Po drugi strani pa vpliva tudi na raven HDL-holesterola (lipoproteini visoke gostote, »dober« holesterol). Ob prevelikem vnosu olj z veliko vsebnostjo maščobnih kislin omega 6 v telo lahko znižamo tudi raven HDL-holesterola, kar pa ni zaželeno in ima negativen vpliv na naše zdravje. Pomembno je, da ob uživanju maščobnih kislin omega 6 povečamo tudi uživanje linolenske maščobne kisline (omega 3) ter tako vplivamo tudi na višjo raven svojega HDL-holesterola.

 

 

  1.     Nekakovostna rastlinska olja povečajo količino oksidiranih LDL-lipoproteinov v krvi.

 

 

LDL-holesterol oziroma lipoproteini nizke gostote, ki krožijo po našem krvožilju in večinoma prenašajo molekule holesterola od jeter do različnih telesnih organov, so zelo občutljivi na oksidacijo. Kadar ti delci oksidirajo, se verjetnost, da se pritrdijo na žilne stene, zelo poveča in tako prispevajo k razvoju ateroskleroze, ki je glavni dejavnik pri razvoju srčno-žilnih bolezni.

 

  1.     Študije povezujejo prevelik vnos maščobnih kislin omega 6 z nastankom srčnih bolezni in povečanim tveganjem za nenadno smrt.

Srčne bolezni so glavni vzrok smrtnosti v sodobnem svetu. Znano je, da polinenasičene maščobne kisline preprečujejo razvoj srčnih bolezni in ohranjajo naše ožilje zdravo, vendar pa je pomembna količina vnesenih maščobnih kislin, predvsem pa tudi razmerje med maščobnimi kislinami omega 6 in omega 3 ter mononenasičenimi maščobnimi kislinami, kakršna je maščobna kislina omega 9.

rastlinska-olja-nekakovostna-kakovostna-pasti-groznje-predn3

Slika prikazuje povezavo med neuravnoteženim vnosom maščobnih kislin omega 6 in povečano verjetnostjo za smrtnost pri ljudeh.

 

Študije so dokazale, da z uravnoteženim uživanjem maščobnih kislin omega 3 in omega 6 lahko učinkovito preprečimo razvoj srčnih bolezni ter zmanjšamo smrtnost in vnetna stanja v organizmu. Nekatere študije so dokazale vpliv prevelikega vnosa maščobnih kislin omega 6 na povečano pojavnost srčnih bolezni, zato velja posvetiti posebno pozornost vnosu kakovostnih in po maščobnokislinski sestavi uravnoteženih rastlinskih olj.

 

  1.     Nekatera rastlinska olja niso primerna za kuhanje.

Vse več raziskav potrjuje, da vse maščobe, tudi nasičene, koristno delujejo na naše telo. Zadnje študije so prav tako ovrgle že dolgo znano trditev o tem, da nasičene maščobe povzročajo srčne bolezni. Zato lahko brez slabe vesti uporabimo kokosovo maščobo, ghee maslo ali pa kakavovo maslo pri pripravi toplih jedi. Nasičene maščobe so namreč temperaturno veliko stabilnejše v primerjavi z nenasičenimi maščobami, zato med pripravo hrane ne oksidirajo. Posledično med pripravo hrane ne nastajajo telesu škodljivi stranski produkti oksidacije, lipidni peroksilni radikali in telesu zelo škodljive transmaščobe.

Za pripravo hrane se je zelo priporočljivo izogibati uporabi toplotno nestabilnih olj, ki so bogata z maščobnimi kislinami omega 3 in omega 6. Najbolj priporočljivo je uporabiti maščobe, ki so stabilne pri visokih temperaturah (kokosovo maslo, maslo, ghee maslo, kakavovo maslo), poleg tega pa imajo zelo visoko točko dimljenja. Tudi olivno olje je zaradi svoje sestave zelo stabilno pri višjih temperaturah ter je zato primerno za kratkotrajno peko in pripravo hrane.

 

 

  1.     Prevelik vnos rastlinskih olj lahko poveča tveganje za razvoj rakavih obolenj.

Ker prevelik vnos nestabilnih polinenasičenih maščobnih kislin poveča markerje oksidativnega stresa v organizmu, to vodi do povečanja poškodb našega dednega materiala (DNK) v celicah. Mutacije dednega materiala lahko prispevajo k nepravilnemu delovanju celic, nenadzorovanim celičnim delitvam in pojavu raka. V osemletni študiji so pri skupini ljudi zamenjali del nasičenih maščobnih kislin z veliko količino maščobnih kislin omega 6. Ugotovili so, da se je verjetnost za pojav rakavega obolenja povečala skoraj za dvakrat.

 

  1.      Uživanje maščobnih kislin omega 6 je povezano s težavami pri miselnih procesih.

 

Z uživanjem maščob vplivamo tudi na zgradbo in delovanje naših možganov. Ob prevelikem vnosu nestabilnih polinenasičenih maščobnih kislin omega 6 in nezdravih maščob (transmaščobne kisline) so pri ljudeh dokazali vpliv na spremembe v vedenju ter težave pri miselnih procesih in učenju. Prav tako so ugotovili povezavo med povečanim nasilnim in morilskim vedenjem ter vnosom maščobnih kislin omega 6, kar prikazuje tudi spodnja slika.

rastlinska-olja-nekakovostna-kakovostna-pasti-groznje-predn4

 

Naši možgani so sestavljeni iz velikega deleža maščobe. Z uravnoteženim uživanjem esencialnih maščobnih kislin, protivnetnih maščobnih kislin omega 3 ter srednje- in kratkoverižnih maščobnih kislin bi lahko preprečili številne vedenjske težave in možganske bolezni. Te maščobne kisline zmanjšujejo vnetja ter so energija in glavni gradniki naših živčnih celic. Poleg tega vplivajo tudi na biokemijske procese v možganih, povečujejo mirnost in vplivajo na izboljšanje razpoloženja.

 

  1.  Nekakovostna olja so med proizvodnim procesom močno spremenjena.

Kljub temu da so vsa naravna, kakovostna in ekološka rastlinska olja ob zmerni uporabi za naše zdravje zelo koristna, lahko trdimo, da so vsa nekakovostna olja zdravju škodljiva. Olja, ki jih med procesom proizvodnje rafinirajo ali kako drugače industrijsko obdelujejo, se spremenijo v za naše telo izredno nezaželeno hrano brez pozitivnih učinkov na naše zdravje. Proces rafiniranja rastlinskih olj oljem odvzame vse koristne nutriente, ki so ključni za ohranjanje našega zdravja. Taka olja so oropana vitaminov, mineralov in fitonutrientov ter predstavljajo našemu telesu le visokoenergijsko in hranilno brezvredno hrano, ki povzroča številne nevšečnosti, predvsem pa povečuje vnetna stanja. Pri industrijskih procesih se pogosto uporabljajo tudi strupena topila, kot je na primer heksan, s katerim oljem odstranijo vonj in nutriente, njegove sledi pa potem lahko ostanejo v olju, ki ga končni potrošnik zaužije.

 

 

  1. Nekakovostna olja predstavljajo vir zdravju najnevarnejših transmaščobnih kislin.

Številne študije potrjujejo negativen vpliv industrijsko proizvedenih transmaščobnih kislin na zdravstveno stanje celotnega telesa. Posledično se tudi vse organizacije za varnost hrane zavedajo nevarnosti teh maščob in svetujejo kar največje mogoče izogibanje tem maščobnim kislinam. Ljudje pogosto mislijo, da so transmaščobe prisotne le v nekakovostnih rastlinskih margarinah. Zanimivo je, da so jih v veliki količini zaznali tudi v industrijsko predelanih oljih.  V ZDA so preverili vsebnost transmaščobnih kislin v sojinem olju in olju oljne ogrščice ter ugotovili, da je v oljih kar 0,56–4,2 % vseh maščobnih kislin transmaščob.

rastlinska-olja-nekakovostna-kakovostna-pasti-groznje-predn5
Preberite tudi

http://kalcek.si/rastlinska-olja-slabosti-in-groznje.html

http://kalcek.si/olja-mascobe-nasveti-za-pravilno-uporabo.html

 

Napisal in priredil: Anže Rogelj, absolvent Strukturne in funkcionalne biologije

 

Viri:

http://www.liveinthenow.com/article/11-serious-concerns-about-vegetable-oils-no-2-is-scary/3;

http://chriskresser.com/how-too-much-omega-6-and-not-enough-omega-3-is-making-us-sick;

http://www.eufic.org/article/en/artid/vegetable-oils-functional-foods/;

http://ec.europa.eu (EU Register ofnutritionandhealthclaimsmade on foods).

Moja košarica

V košarici še nimate artiklov

Ta stran uporablja piškotke. Z nadaljnim brskanjem po strani, se strinjate z našo uporabo piškotkov. Pogoji poslovanja.
x