Kalček

×

Registracija

Podatki profila

Prijavni podatki

ali prijava

Ime je obvezno!
Priimek je obvezen!
Neveljavno ime!
Neveljaven priimek!
Napačen e-mail!
E-mail je obvezen!
Ta e-mail je že v uporabi!
Vpišite geslo!
Neveljavno geslo!
Prosim vnesite 6 ali več znakov!
Prosim vnesite 16 ali manj znakov!
Gesli se ne ujemata!
Prosim sprejmite pogoje uporabe!
E-mail ali geslo je napačno!

Nevarnosti uživanja sladkorja, del 1.

prevec-sladkorja

Sladkor je v vseh svojih oblikah eden izmed glavnih razlogov za debelost in kronične bolezni. Predstavlja tudi največji del kalorij, ki jih zaužijejo Američani, pri čemer gre predvsem za visokofruktozni koruzni sirup. Trendi uživanja sladkorja v ZDA so bili v zadnjih tristo letih naslednji:

  • leta 1700 je povprečna oseba letno zaužila približno 1800 gramov sladkorja,
  • leta 1800 je povprečna oseba letno zaužila približno 8200 gramov sladkorja,
  • leta 1900 je povprečna oseba letno zaužila približno 40.800 gramov sladkorja,
  • leta 2009 je več kot polovica Američanov zaužila 227 gramov sladkorja na dan, kar je več kot 80.000 gramov letno.

Sladkor je skrit v sokovih, energijskih pijačah in skoraj vsej procesirani hrani. Danes je prekomerno težkih 32 odstotkov Američanov, medtem ko je bilo leta 1890 med belci, starimi okoli petdeset let, takih le 3,4 odstotka. Leta 1975 je stopnja debelosti v Ameriki dosegla 15 odstotkov, od takrat pa se je še podvojila.

Nošenje dodatne teže poveča verjetnost srčnih bolezni, bolezni jeter in diabetesa. Leta 1893 so bili v ZDA na 100.000 ljudi le trije primeri diabetesa, danes pa ga ima na 100.000 ljudi kar 8.000.

 

Osnovni podatki o sladkorju

Fruktoza, glukoza in dekstroza so monosaharidi, imenovani tudi enostavni sladkorji. Razlikujejo se predvsem po načinu presnove. Enostavni sladkorji se lahko združujejo v kompleksne – tako je na primer disaharid sukroza ali saharoza (namizni sladkor) zgrajena iz enakih odstotkov glukoze in fruktoze, visokofruktozni koruzni sirup pa je zgrajen iz 55 odstotkov fruktoze in 45 odstotkov glukoze.

  • Etanol (pitni alkohol) ni sladkor, čeprav vino in pivo poleg alkohola vsebujeta tudi ostanke sladkorjev in škroba. Alkoholni sladkorji, kot so glicerol, ksilitol, sorbitol, maltitol, manitol in eritritol, niso niti sladkorji niti alkoholi, vedno bolj pa so priljubljeni kot sladila. Ker se navadno v tanko črevo ne absorbirajo popolnoma, zagotavljajo manj kalorij kot sladkor, a pogosto povzročajo prebavne težave.
  • Tudi sukraloza ni sladkor, kljub oglasom, ki trdijo, da je »narejena iz sladkorja«. Gre za klorirano umetno sladilo, med katere spadata tudi aspartam in saharin.
  • Agavin sirup je mnogokrat lažno oglaševan kot naraven, saj je pogosto močno procesiran in sestavljen iz 80 odstotkov fruktoze.
  • Med je sestavljen iz približno 53 odstotkov fruktoze, a je popolnoma naraven in v zmernih količinah ugodno vpliva na zdravje. Vsebuje na primer približno toliko antioksidantov kot špinača.
  • Stevia je sladka zel, pridobljena iz južnoameriške rastline z enakim imenom. V svoji naravni obliki je popolnoma varna.
  • Manj znano je sladilo Lo han ali Lo han Guo – tudi tega pridobivajo iz sadja.

 

Vsi sladkorji niso enaki

Glukoza je oblika energije, ki jo za delovanje uporablja prav vsako živo bitje na planetu. A v prehrani jo vedno bolj nadomešča fruktoza.

Če bi se prehranjevali, kot so se ljudje stoletje nazaj, bi zaužili približno 15 gramov sladkorja na dan, kar je precej manj od vrtoglavih 73 gramov, ki jih danes povprečna oseba dnevno zaužije le s pijačami. Zelenjava in sadje poleg sladkorja vsebujeta tudi encime, vitamine, minerale in koristne fitonutriente, ki manjšajo negativne presnovne učinke. Kar 25 odstotkov ljudi dnevno zaužije več kot 130 gramov fruktoze.

Iz procesirane hrane so navadno odstranjene tudi vse vlaknine in druge pomembne hranilne snovi, vsebujejo pa ogromno fruktoze. Ta sama po sebi sicer ni slaba, nevarna je le ob uživanju večjih količin le-te. Organizem fruktozo namreč presnavlja na drugačen način kot glukozo. Celotno breme presnavljanja fruktoze prevzamejo jetra.

Največji vzrok za tako opazno povečanje uživanja količin fruktoze je priljubljenost sladkih gaziranih pijač. Danes je 55 odstotkov sladil, uporabljenih pri pridelavi hrane in pijače, narejenih iz koruze, največji vir zaužitih kalorij pa v ZDA predstavljajo gazirane pijače, ki vsebujejo visokofruktozni koruzni sirup. Proizvajalci hrane in pijače so začeli v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, ko so ugotovili, da je ta cenejši in slajši od namiznega sladkorja, namesto saharoze uporabljati koruzni sirup. Visokofruktozni koruzni sirup je sestavljen iz istih sladkorjev kot saharoza, a zaradi kemične sestave bolj ogroža zdravje. V njem fruktoza in glukoza nista povezani med sabo kot pri namiznem sladkorju, zato ju telesu ni treba razgraditi. Fruktoza je tako absorbirana takoj, zaradi česar trpijo jetra.

Jetra pa niso toliko obremenjena pri uživanju glukoze, saj te do njih pride le 20 odstotkov. Glukozo za delovanje uporablja skoraj vsaka celica v telesu, zato je porabljena hitro po vnosu. Fruktoza pa se po konzumiranju pretvori v maščobo (trigliceride in škodljivi VLDL-holesterol).

fruktoza

Uživanje fruktoze je slabše od uživanja maščob

Problem presnove fruktoze ni le v nabiranju maščobnih oblog:

  • Fruktoza povečuje raven sečne kisline, ki znižuje dušikov oksid, dviguje angiotenzin in povzroča krčenje gladkih mišičnih celic in s tem dvig krvnega tlaka ter lahko poškoduje ledvice.
  • Povišana sečna kislina vodi do kroničnih vnetij, ki lahko imajo dolgoročne posledice za zdravje. Kronično vnetje krvnih žil na primer lahko vodi do kapi in srčnega napada. Po nekaterih podatkih naj bi bil tudi rak posledica kroničnih vnetij.
  • S fruktozo se nabirajo maščobne obloge tudi zato, ker zavede metabolizem oziroma izklopi telesni sistem za kontroliranje apetita. Fruktoza ne stimulira ustrezno inzulina, ta pa zato ne zmanjšuje grelina (“hormona lakote”) in ne stimulira leptina (“hormona sitosti”), kar skupaj vodi do večje količine zaužite hrane in razvoja odpornosti na inzulin.
  • Fruktoza vodi do povečanja telesne teže in predvsem trebušnih oblog, saj zmanjšuje dobri holesterol (HDL), povečuje pa slabi holesterol (LDL), trigliceride, krvni sladkor in krvni tlak.
  • Presnavljanje fruktoze je zelo podobno presnavljanju etanola, ki ima mnogo toksičnih učinkov, vključno z NAFDL (nealkoholno boleznijo jeter).

Te spremembe pri tistih, ki uživajo škrob (ali glukozo), niso opazne, kar nakazuje, da je fruktoza, če je vnesemo več kot 25 gramov dnevno, “slab ogljikov hidrat”. Po nedavnih ugotovitvah znanstvenikov naj bi glukoza celo pospeševala absorpcijo fruktoze, kar le še povečuje potencialna zdravstvena tveganja uživanja visokofruktoznega koruznega sirupa.

Iz ponudbe nadomestkov za trsni sladkor

94232_datljev_sladkor_250g_rapunzel-jpg stevia_v_prahu_50g_dragon_foods  kokosov-sladkor-eko-bio-dragon-foods-250gsladilo_eritritol_440g_genuss_ohne_reue

Preberite tudi drugi del članka.

Povzeto po:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/04/20/sugar-dangers.aspx

Vezane vsebine

Moja košarica

V košarici še nimate artiklov

Ta stran uporablja piškotke. Z nadaljnim brskanjem po strani, se strinjate z našo uporabo piškotkov. Pogoji poslovanja.
x