Kalček

×

Registracija

Podatki profila

Prijavni podatki

ali prijava

Ime je obvezno!
Priimek je obvezen!
Neveljavno ime!
Neveljaven priimek!
Napačen e-mail!
E-mail je obvezen!
Ta e-mail je že v uporabi!
Vpišite geslo!
Neveljavno geslo!
Prosim vnesite 6 ali več znakov!
Prosim vnesite 16 ali manj znakov!
Gesli se ne ujemata!
Prosim sprejmite pogoje uporabe!
E-mail ali geslo je napačno!

MAŠČOBE: SO RES NEZDRAVE?

Do pred nekaj časa nazaj so bile maščobe kar precej na slabem glasu. Veljale so za najslabše hranilo oziroma vir težav s holesterolom, debelostjo in na sploh nezdravemu načinu življenja.

Temu danes na srečo vsekakor ni tako. Ljudje smo se začeli ozaveščati. Prišli smo do ugotovitev , da so maščobe koristne in še kako potrebne za zdrav videz, dobro počutje in pravilno delovanje telesnih funkcij, predvsem presnove.

Maščobe so zelo pomembne pri mnogih funkcijah v našem telesu, tako pri zgradbi kot presnovi. Nekateri vitamini, denimo, so topni v maščobah, kar pomeni, da jih naše telo ne more izkoristiti, če ne uživamo maščob. Maščobe so tudi pomemben vir energije. Ker so membrane naših celic delno sestavljene iz maščob, telo slednje potrebuje za obnovo membran in tvorjenje novih celic. Poleg tega maščobe ščitijo naše notranje organe in nas grejejo. Maščobe v našem telesu opravljajo ogromno nezanemarljivih funkcij. Vsebujejo pomembne maščobne kisline, povečujejo energijsko gostoto hrane in s tem tudi nasitno vrednost hrane. Potrebne so za učenje, spomin ter razvoj možganov, ščitijo živce in naše notranje organe. Maščobe predstavljajo tudi energijsko rezervo in omogočajo absorpcijo vitaminov, ki so topni v maščobah (vitamini A, D, E in K).

Maščobe so torej nepogrešljiv del zdrave prehrane, vendar pa je pomembno, da izberemo zdrave maščobe, se pravi, tiste koristne za nas.

Govorimo o t.i. nenasičenih maščobnih kislinah oziroma
strokovno poimenovanih  esencialnih,
zdravih maščobnih kislinah, katerih prisotnost je nujno potrebna za zdravje
našega telesa. V to skupino prištevamo maščobne kisline omega 3 in omega 6, ki
so večinoma rastlinskega izvora.

Kot nezdrave maščobe označujemo nasičene in ‘trans’ maščobe. Obe skupini maščob lahko dvigujeta raven škodljivega holesterola v krvi in na dolgi rok povečata tveganje za razvoj bolezni srca in ožilja ter diabetesa tipa 2 (pridobljena sladkorna bolezen, ki je pogosto posledica nezdravega načina življenja). Pri t.i. trans maščobah gre za umetno ustvarjene maščobe, denimo v margarini.

Katere torej so tiste zdrave maščobe za katere je dobro da posegamo po njih?

To so:

1. Rastlinska olja

Olja, kot so olivno, kokosovo ali kakšno ghee maslo so bogat vir enkrat nenasičenih maščobnih kislin. Sojina, koruzna olja pa vsebujejo veliko večkrat nenasičenih maščobnih kislin. Najboljša izbira so hladno uporabljena olja, se pravi brez segrevanja.

2. Oreščki

Orehi, lešniki, mandlji, makadamija, indijski in brazilski oreščki so bogati viri nenasičenih maščob.

3. Mastne ribe

Ribe, kot so tuna, losos, sardina, slanik, postrv in skuša, so bogat vir večkrat nenasičenih maščobnih kislin.

4. Semena

Semena, kot so sezam, konopljina, bučna, sončnična, lanena semena in chia, so bogat vir večkrat nenasičenih maščobnih kislin.

5. Druga živila z zdravimi maščobami

Dobri viri nenasičenih maščobnih kislin so tudi avokado, olive, sojino in mandljevo mleko, ter masla iz oreščkov, kot so arašidovo, mandljevo, orehovo, makadamijino maslo.

Zdrave maščobe so torej pomemben
del uravnotežene prehrane, vendar je zelo pomembo, da izbiramo prave,
kakovostne, predvsem pa z vnosom ne smemo pretiravati, četudi veljajo za zdravo
živilo. Zaradi njihove visoke energijske vrednosti je skupen vnos maščob
potrebno omejevati, saj se seveda lahko zredimo, če bi s količinami pretiravali.

Pazite, da izbirate hladno stiskana, nehidrogenirana, nerafinirana olja ekološke pridelave. Za kuhanje in peko so najbolj primerni kokosovo olje, maslo in ghee maslo Na splošno se je treba izogibati sončničnemu olju, koruznem olju, sojinim oljem in vsem industrijskim in rafiniranim oljem in maščobam, saj nimajo prav nobenih zdravstvenih koristi in celo škodijo. Škodljive transmaščobne kisline nastajajo pri cvrtju ali peki z uporabo rafiniranih industrijskih olj ter pri pregrevanju rastlinskih olj in hladno stisnjenih, ki niso namenjena segrevanju. Torej, tako kot smo že omenili, pri oljih velja, da so najboljša surova, brez segrevanja.

Moja košarica

V košarici še nimate artiklov

Ta stran uporablja piškotke. Z nadaljnim brskanjem po strani, se strinjate z našo uporabo piškotkov. Pogoji poslovanja.
x