Kalček

×

Registracija

Podatki profila

Prijavni podatki

ali prijava

Ime je obvezno!
Priimek je obvezen!
Neveljavno ime!
Neveljaven priimek!
Napačen e-mail!
E-mail je obvezen!
Ta e-mail je že v uporabi!
Vpišite geslo!
Neveljavno geslo!
Prosim vnesite 6 ali več znakov!
Prosim vnesite 16 ali manj znakov!
Gesli se ne ujemata!
Prosim sprejmite pogoje uporabe!
E-mail ali geslo je napačno!

Jod – gonilo ščitnice

scitnica-2

Jod organizmu omogoča proizvajanje ščitniških hormonov. Ti nadzorujejo metabolizem in mnoge druge pomembne telesne funkcije, skrbijo pa tudi za ustrezen razvoj kosti in možganov med nosečnostjo in v zgodnjem otroštvu. Omenjen mineral zboljšuje kognitivne sposobnosti, spodbuja metabolizem, nadzira prisotnost fluorida, uravnava hormone, spodbuja rast las ter skrbi za njihovo zdravje ter zdravje nohtov in zob, povečuje raven energije, varuje pred radiacijo ter patogeni, varoval pa naj bi tudi pred rakavimi obolenji. V večjih količinah lajša bolečine pri obolelih za fibrocistično boleznijo dojk. Gre torej za ključen mineral za vse, še posebej pa dojenčke in nosečnice.

jod

 

Priporočen dnevni vnos joda

Starost Priporočen dnevni vnos Največji priporočen dnevni vnos
do 6 mesecev 110 mcg ni določen
od 6 mesecev do 1 leta 130 mcg ni določen
od 1 do 3 leta 90 mcg 200 mcg
od 4 do 8 let 90 mcg 300 mcg
od 9 do 13 let 120 mcg 600 mcg
od 14 do 18 let 150 mcg 900 mcg
19 let in več 150 mcg 1100 mcg
nosečnice 220 mcg 900 mcg/1100 mcg
doječe ženske 290 mcg 900 mcg/1100 mcg

 

Pri tem je največji priporočen dnevni vnos maksimalen dnevni vnos, ki še ne škoduje zdravju. Pri nosečih in doječih ženskah je največji priporočen vnos joda odvisen od njihove starosti: pri tistih, starih od 14 do 18 let, znaša 900 mcg, pri starejših od 19 let pa 1100 mcg.

 

Pomanjkanje joda v organizmu

Simptomi pomanjkanja so visok nivo holesterola, depresija, utrujenost, otekanje žleze ščitnice, letargija, nizka raven zaznavanja, hitro povečanje telesne teže, slabša plodnost, zaprtje, spremembe na koži.

Na zadostno količino vnesenega joda morajo biti pozorni predvsem:

  • ljudje, ki ne uporabljajo jodizirane soli,
  • nosečnice,
  • ljudje, živeči v regijah z zemljo, ki ni bogata z jodom (in uživajo lokalno pridelano hrano),
  • posamezniki, ki vnašajo mejne količine joda, pri tem pa uživajo hrano, ki vsebuje goitrogene (slednji namreč vplivajo na uporabo joda v organizmu).

Posledica premajhnega vnosa joda v organizem je manjše proizvajanje hormonov ščitnice, kar lahko povzroča precej težav. Pri nosečih ženskah lahko trajno poškoduje zarodek (upočasnjena rast, duševna zaostalost, zapozneli spolni razvoj). Pri odraslih poslabša zmožnost kognitivnega mišljenja. Najpogosteje je prvi vizualni znak pomanjkanja joda povečana ščitnica oziroma golša.

Ljudje, ki jim primanjkuje joda in so izpostavljeni radioaktivnemu jodu so posebej ogroženi, saj je pri njih tveganje za razvoj raka ščitnice večje kot sicer.

 

In če ga je preveč?

Nekateri simptomi so enaki kot pri pomanjkanju – povečana ščitnica oziroma golša. Pojavljata se tudi vnetje ščitnice in rak ščitnice. Večja količina zaužitega joda (na primer nekaj gramov) lahko povzroči pekoč občutek v ustih, grlu in želodcu, bolečino v želodcu, omotico, bruhanje, diarejo, vročino, nizek srčni utrip in komo. Ti simptomi se navadno pojavijo le ob resnem zdravstvenem stanju (na primer med odpovedjo ledvic).

 

Živila, ki vsebujejo veliko joda

Jod je nekaterim živilom dodan, v organizem ga lahko vnašamo s prehranskimi dopolnili, vsekakor pa je najbolj priporočena uravnotežena prehrana in vnašanje z živili, v katerih je naravno prisoten.

himalajska-sol

Sol himalajska namizna v dozi 200g Raab

  1. Himalajska kristalna sol: porcija (0,5 g) vsebuje 250 mcg joda (167% DV) in 0 kalorij.
  2. Pečen krompir: porcija (1 srednje velik) vsebuje 60 mcg joda (40% DV) in 161 kalorij.
  3. Kravje mleko: porcija (1 skodelica) vsebuje 56 mcg joda (37% DV) in 98 kalorij.
  4. Posušene morske alge: porcija (7 g) vsebuje 4500 mcg joda (3000% DV) in 18 kalorij.
  5. Polenovka oz. trska: porcija (85 g) vsebuje 99 mcg joda (66% DV) in 89 kalorij.
  6. Jodirana sol: porcija (1 g) vsebuje 77 mcg joda (51% DV) in 0 kalorij.
  7. Rakci oz. kozice: porcija (85 g) vsebuje 35 mcg joda (23% DV) in 84 kalorij.
  8. Pečene puranje prsi: porcija (85 g) vsebuje 34 mcg joda (23% DV) in 78 kalorij.
  9. Suhe slive: porcija (5 sliv) vsebuje 13 mcg joda (9% DV) in 120 kalorij.
  10. Fižol: porcija (pol skodelice) vsebuje 32 mcg joda (21% DV) in 128 kalorij.
  11. Ribje palčke: porcija (2 ribji palčki) vsebuje 35 mcg joda (23% DV) in 140 kalorij.
  12. Konzervirana tuna: porcija (85 g) vsebuje 17 mcg joda (11% DV) in 99 kalorij.
  13. Trdo kuhana jajca: porcija (1 veliko jajce) vsebuje 12 mcg joda (9% DV) in 78 kalorij.
  14. Jogurt: porcija (1 skodelica) vsebuje 154 mcg joda (58% DV) in 154 kalorij.
  15. Banane porcija (1 srednje velika) vsebuje 3 mcg joda (2% DV) in 12 kalorij.
  16. Jagode: porcija (1 skodelica) vsebuje 13 mcg joda (9% DV) in 46 kalorij.
  17. Konzervirana koruza: porcija (pol skodelice) vsebuje 14 mcg joda (9% DV) in 67 kalorij.
  18. Jastog: porcija (100 g) vsebuje 100 mcg joda (67% DV) in 98 kalorij.
  19. Sir Cheddar: porcija (28 g) vsebuje 12 mcg joda (8% DV) in 452 kalorij.
  20. Brusnice: porcija (113 g) vsebuje 400 mcg joda (267% DV) in 52 kalorij.
  21. Bel kruh: porcija (2 rezini) vsebuje 45 mcg joda (30% DV) in 132 kalorij.
  22. Stročji fižol: porcija (pol skodelice) vsebuje 3 mcg joda (2% DV) in 16 kalorij.
  23. Losos: porcija (113 g) vsebuje 32 mcg joda (21% DV) in 158 kalorij.
  24. Sardine: porcija (91 g) vsebuje 36 mcg joda (24% DV) in 189 kalorij.
  25. Pokrovače: porcija (113 g) vsebuje 135 mg joda (90% DV) in 126 kalorij.

DV = priporočen dnevni vnos

 

Viri:

http://bembu.com/iodine-rich-foods

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Iodine-HealthProfessional/

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Iodine-Consumer/

http://bembu.com/iodine-benefits

https://www.organicfacts.net/health-benefits/minerals/health-benefits-of-iodine.html

Vezane vsebine

Moja košarica

V košarici še nimate artiklov

Ta stran uporablja piškotke. Z nadaljnim brskanjem po strani, se strinjate z našo uporabo piškotkov. Pogoji poslovanja.
x